Wat is RPA? (Robotic Process Automation)
RPA is een technologie om repetitieve, handmatige werkzaamheden te automatiseren. Met RPA software kun je de muis- en toetsenbord handelingen simuleren van medewerkers in bestaande applicaties.
Deze zogenaamde robotscripts, kun je vervolgens op gezette tijden laten inloggen op een eigen machine, om deze taken uit te voeren. Om deze reden wordt RPA vaak gepositioneerd als software robots of virtuele medewerkers. Dit zorgt soms voor een misvatting, namelijk dat RPA zou gaan om fysieke robots. Tegelijkertijd is de vergelijking tussen RPA en een virtuele medewerker wel treffend, gezien ze beide een eigen account en machine hebben om werk uit te voeren. Zo kun je letterlijk meekijken met een virtuele medewerker, en zie je hem/haar ook echt via de User Interface van applicaties allerlei handelingen uitvoeren.
Waar kun je RPA voor inzetten?
RPA kun je inzetten voor het automatiseren van werkzaamheden in alle applicaties. Van SAP tot Afas tot Excel. Het werkt met webapplicaties, alsook met oude legacy systemen. Indien mogelijk maakt het gebruik van API’s, maar als deze niet bestaan kan het handelingen automatiseren via de User Interface van applicaties. Om deze reden is RPA breed toepasbaar.
Van financiën tot HR tot klantcontact. En van onderwijsinstellingen tot verzekeraars tot ziekenhuizen tot woningcorporaties. Dit is tegelijkertijd één van de risico’s van RPA. Feitelijk kun je alle werkzaamheden met RPA automatiseren. De vraag is echter of RPA altijd het juiste middel is. Zowel vanuit kostenoverweging, alsook vanuit de techniek geredeneerd. Idealiter automatiseer je zoveel als mogelijk door functionaliteit in bestaande applicaties. Of door het proces te optimaliseren en standaardiseren.
Dit betekent dat RPA met name wordt toegepast voor de uitvoer van processen waar meerdere applicaties worden gebruikt. Welke niet direct aan elkaar zijn te koppelen.
De voordelen van RPA
De medewerker als “lijm” tussen ICT systemen?
Jarenlang zijn enorme bedragen geïnvesteerd in nieuwe ICT systemen: ERP, CRM, datawarehouses, BI tools, klantportalen. En tóch blijkt de productiviteit niet meer te stijgen. Hoe komt dat nou?
We zien dat medewerkers nu vaak als een soort “lijm” tussen de ICT systemen functioneren en in meerdere applicaties naast elkaar werken om één proces uit te voeren. Onze ICT landschappen zijn (te) complex geworden. De afdeling ICT kan het verandertempo van de eigen organisatie niet meer aan. En de medewerkers? Die zijn een groot deel van hun tijd bezig om gegevens van het ene systeem over te nemen in het andere.
De opkomst van RPA en de “last mile of automation”
Je kunt Robotic Process Automation (RPA) zien als een soort “schil” over bestaande ICT applicaties heen. De RPA software gebruikt bestaande applicaties om taken en processen automatisch uit te voeren. De robot kan zonder problemen een proces uitvoeren waarvoor wel vijf verschillende applicaties nodig zijn. Zo verhoogt RPA de automatiseringsgraad en kan de productiviteit van medewerkers stijgen.
Omdat de robot feitelijk het laatste stuk(je) werk automatiseert, gebruik makend van bestaande automatisering, noemen we RPA ook wel de “last mile of automation”.
Onze missie
Wij helpen zowel beginners als veteranen met RPA
UiPath Gold implementatiepartner
UiPath is wereldwijd marktleider op het gebied van RPA software. UiPath biedt volgens Gartner, Forrester en andere analistenbureaus het beste hyperautomation platform in de markt.
Wij zijn UiPath Gold Partner. Wij weten dat RPA geen wondermiddel is en dat je het er niet “zomaar even bij doet”. Het vraagt diepgaande kennis van het platform en de technologie. Wij hebben het UiPath platform met volle overtuiging omarmd en investeren iedere dag in het vergroten van onze kennis en praktische ervaring. Wij willen de beste onafhankelijke partner zijn om jouw RPA reis te starten of te vervolgen.